Op zaterdag 4 november is de 3e speelronde voor de mini’s in district Noord gespeeld bij de Wrotters in Gorredijk! Ook deze keer speelden de negen spelers (Sara, Jesse, Kick, Vienno, Ronin, Niels, Vigo, Liam, en Jilles) van RCD samen met een tweetal van Greate Pier uit Leeuwarden (Riemer en Larik).

In onze prachtige zwarte wedstrijdshirts speelden we de eerste wedstrijd tegen de mini’s van RCG. Vaak zijn de wedstrijden tegen Groningen zeer spannend, maar vandaag lukte er bij ons simpelweg meer dan bij Groningen. Na een nog aftastend begin was het al vrij vlot RCD die de eerste try drukten. In het vervolg kon Groningen geen vuist maken en werkte onze combinatie met leuk rugby, waarbij met regelmaat mooi samenspel in de passing game werd getoond, naar een prachtige 6-0 overwinning!

Hiermee was er een goed begin van de middag, waarbij we in de tweede wedstrijd (na een speelronde rust) opnieuw tegen een combinatie van mini’s van RCG, Emmen, en de Wrotters mochten spelen. In deze wedstrijd was ook mooi te zien dat het tweetal van Leeuwarden steeds meer gewend raakt in deze combinatie te spelen, want ook voor Riemer en Larik waren er meer en meer momenten waarbij zij nadrukkelijk in het spel betrokken waren. Opnieuw werd hier door RCD een hele keurige overwinning geboekt van 5-0!

In de derde wedstrijd volgde opnieuw een clash tegen de combinatie van Havelte Big Stones en Dwingeloo. De spanning was voor alle spelers voelbaar en de wedstrijd kende een gelijk opgaande strijd. Na een kleine misser van Havelte was het Jesse die de kans direct met beide handen greep en de voorsprong van 1-0 op het bord zette. Toch was het vlak voor rust Havelte dat erin slaagde gelijk te maken, ondanks dat vele aanwezigen en spelers hier toch duidelijk een voorwaartse pass aan vooraf zagen gaan. Ondanks deze domper konden de coaches Jan en Chris de spelers weer met een paar kleine aanwijzingen met een goede focus de tweede helft in sturen. Het spel van onze mini’s was prima, en het lukte heel mooi om de breedte van het veld te benutten, vooral omdat Sara en Larik het spel breed hielden. In het tweede bedrijf had RCD eigenlijk steeds een klein overwicht, maar wist Havelte door goed te verdedigen een achterstand te voorkomen. Op enig moment brak RCD toch door en leek Jilles een try te drukken, maar deze werd door de scheidsrechter helaas niet gezien en beoordeeld als een hold up. Een bittere pil voor RCD, maar toch gingen de koppies niet hangen en werd nog een keer alles gegeven om toch de overwinning over de streep te trekken. Een getergde Jilles gaf 200% en was in de fase erna bij alle acties betrokken en hij wist deze energie uiteindelijk toch om te zetten in een welverdiende try. RCD op 2-1 voorsprong en deze werd in de laatste minuut niet meer weggegeven. Een spannende wedstrijd was het zeker, en prachtig hoe op karakter en vooral ook door keurig rugby toch de overwinning is behaald!

Tot slot mochten onze mini’s nog aantreden tegen het team van Feanster RC. De allerlaatste try voor Feanster in deze wedstrijd kon geen roet meer in het eten gooien want door opnieuw mooi samenspel en door prachtige tries van meerdere spelers was daarmee de eindstand van de laatste wedstrijd 8-1 voor RCD!

Opnieuw lag er een duidelijke kracht in de verdediging van RCD met slechts 2 tries tegen, en in aanvallend opzicht ook zeker geen reden tot klagen met 21 gescoorde tries! Na de drie speelronden in district Noord is RCD na 12 gespeelde wedstrijden nog steeds ongeslagen en zijn alle wedstrijden gewonnen. Een geweldige prestatie van onze jeugd waar we heel trots op zijn, maar mooier is nog hoeveel plezier we met elkaar maken. We willen de spelers uit Leeuwarden bedanken voor de mooie samenwerking, en ook veel dank aan de prima begeleiding door de refs en de organisatie van de Wrotters! Fijn ook hoe samen met meerdere ouders vanuit Drachten langs de zijlijn we opnieuw een hele mooie rugbymiddag mogelijk konden maken, en tot slot ook dank aan Jan Grondsma voor het mede coachen en ondersteunen van onze jonge rugbyspelers!

Bent u, of is uw kind ook nieuwsgierig naar deze prachtige en bijzondere sport? Geheel vrijblijvend kunnen nieuwe spelers mee komen trainen en ook ontdekken hoe leuk rugby is. Kijk voor meer informatie op www.rugbyclubdrachten.nl, of kom gewoon op woensdag of vrijdag tussen 18.15 en 19.15 meetrainen! We hopen dat we veel nieuwe spelers welkom mogen heten op onze prachtige rugby accommodatie te Drachten!