In het rugbyseizoen worden er op enkele zaterdagen vanuit rugby NL de zogenoemde “Bondsdagen” georganiseerd. Teams kunnen zich voor deze dagen opgeven, en spelen dan eens in een andere regio tegen andere teams die ze in het eigen district niet tegenkomen. Op zaterdag 7 oktober mochten de mini’s van Rugbyclub Drachten naar Apeldoorn, om daar samen in een clusterteam met de mini’s van Havelte Bigstones een drietal wedstrijden te spelen tegen nog onbekende tegenstanders.

Met Vienno, Vigo, Kick, Kanne, Liam, en Jilles vanuit RCD speelden we de eerste wedstrijd tegen de Wassenaar Warriors. Dit deels internationale team liet zien dat zij ook al over de nodige rugby-ervaring beschikten. En ondanks best een goed begin van beide teams was het na enkele minuten toch Wassenaar dat de score opende. En hiermee zakte het zelfvertrouwen bij het cluster RCD-Bigstones. De Warriors roken hun kans en liepen uit naar 5-0 in de eerste helft. In de tweede helft kwamen Kick en Jilles ook in het team, en dit maakte direct al een groot verschil. Ook was het vertrouwen weer terug en was er een sterk verbeterde inzet om de tackles te maken. Na een mooie try van RCD-Bigstones was het vervolgens een gelijk opgaande strijd. Met twee goede en snelle uitbraken brachten de Warriors de eindstand op 7-1. Ondanks het verlies gaf de tweede helft veel vertrouwen aan onze jeugdspelers en wisten we dat we wanneer we in de daaropvolgende wedstrijden met dezelfde intensiteit zouden spelen, tegen elke tegenstander een kans zouden krijgen.

In de tweede wedstrijd kwamen we tegenover de Wasps uit Nijmegen te staan. Ook dit team zag er als een behoorlijk ingespeeld team uit, en dat bleek ook tijdens de wedstrijd. Toch was het in deze wedstrijd aan RCD-Bigstones om de eerste try te drukken. In een verder gelijk opgaande wedstrijd met een licht voordeel voor ons team was het vooral ook knap hoe meermaals vlak voor de eigen trylijn werd geknokt en verdedigd om te voorkomen dat ook de Wasps op het scorebord zouden komen. In een mooie wedstrijd wisten onze spelers met prima rugby uit te lopen naar 3-0 en daarmee was de eerste winst van de dag een feit.

In Apeldoorn kwam gelukkig ook steeds meer een mooi zonnetje door, en met hernieuwde energie mochten onze spelers het in de laatste wedstrijd opnemen tegen de mini’s van Te Werve uit Den Haag. Ook in dit team was te zien dat er prima rugby in zat, maar een fysiek overwicht van RCD-Bigstones hielp wel om de wedstrijd in ons voordeel te brengen. Na een mooie try van Liam, na prachtig werk van Jilles, Kanne, Bas en Dilano was het verzet van Te Werve wel gebroken en konden onze rugbyers uitlopen naar 5-0.

Mooiste actie van de dag was een goede loopactie van Vienno, die eigenlijk in positie was om zelf een try te drukken, maar toch de bal nog overspeelde aan de goed meegelopen Vigo. Door sterk verdedigend werk werd Vigo nog net naar buiten geduwd en kwam er geen try, maar deze actie geeft wel aan hoe het ook gaat in rugby: Rugby speel je SAMEN!

Een heerlijke rugbyochtend met 1x verlies en 2x winst werd vervolgens afgesloten met een broodje knak, en we konden onze kanjers nog trakteren op een lekkernij bij de welbekende fastfoodketen! Dank voor de gastvrije ontvangst in Apeldoorn @Rams en volgende week gaan we weer in het eigen district spelen in Dwingeloo!

Het spelen van rugby, het samenspelen in een team, het samen knokken voor een try of juist het samen verdedigen om een try te voorkomen gunnen we nog heel veel andere jongens en meisjes! Geheel vrijblijvend kunnen nieuwe spelers mee komen trainen en ook ontdekken hoe leuk rugby is. Kijk voor meer informatie op www.rugbyclubdrachten.nl, of kom gewoon op woensdag of vrijdag tussen 18.15 en 19.15 meetrainen! We hopen dat we veel nieuwe spelers welkom mogen heten op onze prachtige rugby accommodatie aan de Noorderdwarsvaart 84a te Drachten, en zouden het prachtig vinden om ons team in Drachten weer compleet te krijgen!