Op zaterdag 23 september 2023 zijn de wedstrijden voor de mini’s in district Noord weer van start gegaan. Het was voor veel kinderen een leuk weerzien met andere rugbyspelers van andere teams, en voor sommige kinderen was het ook best spannend omdat het een eerste wedstrijd bij de mini’s was. RCD had helaas nog 2 afmelding en ook Emmen, waarmee we deze dag hebben samengespeeld, had nog 2 afmeldingen. In plaats van een volledig team van 12 moesten we daardoor met 8 spelers aantreden. Gelukkig werd er waar mogelijk, conform goed rugbygebruik, gekeken met de tegenstanders om spelers uit te lenen. Dit lukte gelukkig bij 2 wedstrijden. Onze spelers van RCD (Vienno, Kick, Vigo, Niels, Liam, Kanne, Jilles) en van Emmen (Reza) hebben zonder een keer wissel gestaan te hebben alles gegeven in de 4 wedstrijden. Met ruim 60 kinderen uit de categorie u12, verdeeld over 5 teams, hebben we er een heerlijke rugbymiddag van gemaakt.

Op het veld van Feanster RC in Heerenveen trapten onze mini’s van RCD om 13.00u af en mochten we direct stevig aan de slag tegen Groningen 1. In een gelijk opgaande wedstrijd, waarbij halverwege de hemelsluizen letterlijk wagenwijd werden opengezet, was het uiteindelijk een karaktervolle 2-1 overwinning op de mini’s van RCG.

In de tweede wedstrijd mochten we aantreden tegen een combinatie van Groningen en Dwingeloo. In de eerste helft kwamen we vlot op een 2-0 voorsprong, maar diverse kleine foutjes en verlies van focus zorgden toch voor een spannende 2-2 ruststand. In de kleine rust hebben coaches Jan en Chris de spelers op het hart gedrukt vast te houden aan goede positionering en vooral de koppies niet te laten hangen bij een tegenslag. In de tweede helft kon RCD alsnog uitlopen en werd een keurige 5-2 overwinning geboekt.

In de derde wedstrijd mochten we spelen tegen Havelte Big Stones. En in dit team zaten ook de voormalige Black Panthers Meppel-spelers waarmee we vorig jaar de Kans van Hans competitie hadden gewonnen. Een bekend onderonsje, met zoals ook vorig seizoen, veel spanning en weinig verschil. Na 0-0 in de eerste helft lukte het met een tweetal snelle uitbraken toch om een 2-0 overwinning voor RCD te laten noteren.

In de laatste wedstrijd speelde RCD tegen de combinatie van Feanster en de Wrotters uit Gorredijk. Ook in deze laatste wedstrijd een paar mooie acties waaronder enkele mooie scrums van Reza, Liam, en Niels. Ook Kanne kon in deze wedstrijd enkele malen zeer behendig mooie meters terreinwinst boeken. De laatste try van de dag was de allermooiste: Vigo veroverde de bal in een goede verdedigende actie en liep vervolgens mooie meters richting de middellijn om vervolgens de goed meegelopen Jilles aan te spelen. Jilles pakte op zijn beurt ook nog vele meters tot diep op de helft van de tegenstander waarna hij de bal naar Kick speelde. Kick liep tot 3 meter voor de trylijn, waarna hij de bal nog in de ruimte kon afspelen op de goed support lopende Vienno die vervolgens het laatste punt drukte. Eindstand: 8-0 voor RCD!

Ondanks de natuurlijke “douche” waar alle spelers zich toch dapper doorheen sloegen was het een heerlijke rugbymiddag (Liam: “heerlijk, ik hoopte al op dit echte rugbyweer”), die werd afgesloten met een heerlijk en welverdiend broodje knak! Dank voor de gastvrije ontvangst in Heerenveen @Feanster RC en in oktober spelen we de volgende wedstrijden!