Na de laatste mooie wedstrijddag in Dwingeloo hebben we constructief overleg gevoerd over het vervolg op de afronding van de KvH-competitie. In onderlinge afstemming hebben we op woensdag 28 juni op een heerlijke zomerrugby-avond alsnog de wedstrijden van de winnaarspoule afgewerkt. In deze poule ditmaal wel de drie teams die daar op basis van de ranking recht op hadden: Havelte Big Stones, Feanster RC en Rugbyclub Drachten/Meppel Black Panthers.

Onze nadrukkelijke wens om op het rugbyveld de competitie op juiste wijze af te ronden kwam hiermee in praktijk. We willen daarom vooral ook alle spelers en ouders bedanken voor hun inzet en flexibiliteit.

Het team van RCD/Black Panthers heeft dit seizoen een prachtige groei laten zien, en elke keer dat er samen gespeeld werd ging het een beetje beter. Het team van vanavond met Kick, Luca, Bastiaan, Rutger, Sarah, Fayah, Senn, Sven, Robin, Vigo, Vienno, Liam, Kanne, Rick, Finn, Ronin en Jilles stond voor de grootste uitdaging van dit seizoen: Alleen met 2x winst vanavond kon de competitie winnend afgesloten worden.

In de eerste wedstrijd werd er gespeeld tegen Feanster RC. Dit seizoen al vaak een geduchte tegenstander waartegen we vaak spannende wedstrijden spelen. Feanster kon helaas met 9 spelers aantreden, dus (zoals een goed gebruik is bij het rugby) heeft RCD/BP het team uit Heerenveen met 3 spelers aangevuld en versterkt. Ook in deze wedstrijd was de spanning te snijden. En het was Feanster dat het bal opende en de eerste (mooie) try drukte. Na de gelijkmaker van RCD/BP was het opnieuw Feanster dat op voorsprong kwam. En vanaf dat moment kwam RCD/BP beter in de wedstrijd en vanuit een 5-10 achterstand werd in de loop van de wedstrijd een ommekeer gerealiseerd naar 25-10. Bij deze ommekeer hoorde ook de try van de dag van Vigo, die op eigen helft de bal ripte van een Feanster speler en vervolgens in een nieuw persoonlijk record naar de trylijn sprintte om een try te drukken. Het slotakkoord was weer voor Feanster, maar met een eindstand van 25-15 was de overwinning voor RCD/BP!!

Na een korte pauze mocht RCD/BP aantreden tegen Havelte Big Stones. In een eerdere ronde van de KvH was deze wedstrijd in een gelijkspel (5-5) geëindigd. De teams zijn dus zeer aan elkaar gewaagd en dat was ditmaal in Drachten niet anders. Verdedigend gaven zowel de Big Stones als RCD/BP niets toe aan elkaar. Al leek er in de loop van de eerste helft een klein aanvallend overwicht van voor RCD/BP te komen. De geweldige inzet van alle spelers zorgde voor een puntloze eerste helft: 0-0. Maar in de tweede helft ging Havelte flitsend uit de startblokken, vrijwel direct na de aftrap wisten de Big Stones een gaatje te vinden en vonden de trylijn: 0-5. Met gelukkig nog bijna een hele helft te spelen ging RCD/BP met Sarah, Fayah en Liam voorop in de strijd er nog eens met volle kracht tegenaan. Dit resulteerde na een overtreding van Big Stones diep op de eigen helft in een gelijkmakende try door Jilles die na een dummypass door de verdediging van Havelte heen kwam: 5-5! Het vervolg was een geweldige strijd met kansen over en weer. Het lichte aanvallende overwicht van RCD/BP eindigde ditmaal gelukkig met een prachtige winnende try van Luca. In de slotseconde van de wedstrijd werd daarmee ook de tweede wedstrijd winnend afgesloten: 10-5!!! Mooiste moment van de avond was direct na de wedstrijd, waarbij we in een laatste kring van team RCD/BP zagen hoe de emotionele ontlading bij Fayah resulteerde in fantastische tranen van blijdschap en vreugde!

In de laatste wedstrijd van de avond was het vervolgens voor Havelte lastig om nog een keer op te laden en was het Feanster dat opnieuw aangevuld met spelers van RCD/BP (die hun 3e wedstrijd speelden) een mooie overwinning boekte: 35-10 voor Feanster!

Daarmee konden we de eindbalans opmaken en kon het feest voor de mini’s van Rugbyclub Drachten en Meppel Black Panthers losbarsten. Een prachtige eerste plaats, behaald met veel energie, doorzettingsvermogen en leuk samenspel. De tweede plaats was voor Feanster, en hoewel het voor Havelte Big Stones ook een mooi seizoen was, was de derde plaats voor hen. In een afsluitende ceremonie hebben alle drie de teams een leuke bokaal ontvangen als herinnering aan deze geweldige finalewedstrijden. Wat een strijd en inzet hebben we van alle spelers gezien vanavond, en de conclusie van de vele supporters langs de lijn was ook zeer eensluidend en positief: Wat een leuk en kwalitatief rugby is er door deze jonge talenten gespeeld vanavond!

Nu kunnen we de KvH competitie dan ook echt afsluiten voor het seizoen van 2022-2023. Veel dank aan alle ouders en vrijwilligers die dit rugbyfeest mede mogelijk hebben gemaakt. In het bijzonder ook dank aan de scheidsrechters Nanne en Jeroen die de wedstrijden in goede banen hebben geleid. Ook in het bijzonder veel dank aan coach Bertram en coach Eelco en wedstrijdsecretaris Jan-Dirk waarmee in de voorbereiding veelvuldig contact is geweest om dit mogelijk te maken. Na de wedstrijden in Dwingeloo voelde dit voor alle teams toch als een terechte afsluiting. We ronden daarmee het wedstrijdseizoen af en gaan de zomer tegemoet, waarbij we uitkijken naar hopelijk weer een mooi nieuw rugbyseizoen!!!