De afgelopen weken werd er woensdags steevast getraind in Gorredijk op het recent aangelegde eigen Beachrugby veld van RC de Wrotters. Een grote groep Cubs en Junioren heeft hier kunnen wennen aan het mulle en zware zand; heel anders dan men is gewend. Zaterdag jongstleden stond er voor zowel de Cubs als Junioren een leuk toernooi op het programma, bij onze Clustergenoten van RC Big Stones uit Havelte.

Een vroege start van het toernooi om 09.00 uur in Havelte betekent een nog vroeger vertrek vanuit Drachten. Min of meer uitgeslapen vertrekken we om stipt 08.00 uur met 6 Cubs + 2 man begeleiding richting Havelte in het beschikbaar gestelde busje. De overige twee Cubs komen rechtstreeks en hiermee hebben we een volledig Drachtster team op de been gekregen voor vandaag. Trainer Jan Grondsma is er vandaag bij om alles tactisch goed neer te zeten, wat al tijdens de heenreis begint wanneer de spelregels nog even worden doorgenomen. Enig discussiepunt is de scrum; Jan is goed geïnformeerd en heeft zoch goed ingelezen, een enkele speler weet het echter zeker; er wordt gespeeld middels de ‘Eemland’ regels (edit: hiermee doelende op ‘Ameland’, maar we rekenen het goed).

Na aankomst wordt de warming up gedaan en al snel wordt er gestart met de wedstrijden tegen CL Fryslân 1, CL Fryslân 2, Zwolle, Dragon Bulls en ERC ’69 (Enschede). Naar mate de zon doorbreekt wordt het een onverwacht zonnige en warme dag. Het spelen in het zand is al zwaar, de warmte maakt dat het een ware uitputtingsslag wordt. Maar wat een dag en wat een mooie potten! Bij Drachten doen Jasper en Ruben voor het eerst mee en doen dit meer dan verdienstelijk. Er wordt zelfs door beide heren een try gemaakt, Jasper drukt er zelfs meerdere. Sterker nog; alle spelers komen vandaag 1 of meerdere keren op het fictieve wedstrijdformulier. Jarno, Jasper, Jelte, Jorrit, Roan, Ruben, Djenaro en Sebastian weten allen de bal over de lijn te drukken, hetgeen alleen lukt bij goed samenspel. Na 2 gewonnen en 3 nipt verloren wedstrijden spelen we aan het begin van de middag een laatste finale wedstrijd tegen ERC ‘69; ook deze pot wordt gewonnen, maar zoals zo vaak is dit slechts bijzaak. Moe, maar heel erg voldaan sluiten we gezamenlijk af en vertrekken we, licht verbrand, weer naar het noorden.

Dank aan RC Big Stones voor de perfecte verzorging van een schitterende rugby ochtend en middag. Tevens woord van dank aan de Refs, tegenstanders en alle aanwezigen; wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar.

Ben je nieuwsgierig naar deze prachtige sport? Kom dan meetrainen om te kijken of het wat voor je is. We trainen op de volgende dagen en tijden:

Woensdag en Vrijdag

U8, U10, U12 trainen om 18:15 uur