Zaterdag 6 mei 2023

Op zaterdag 6 mei stond er voor 6 mini’s uit Drachten (Kanne, Vienno, Kick, Bastiaan, Vigo en Jilles) een nieuw rugby avontuur op het programma: Deelname aan het Leo van Herwijnen toernooi te Amersfoort bij rugbyclub Eemland.

De naam van dit toernooi verdient een korte toelichting: Leo van Herwijnen, heeft heel veel betekend voor de Nederlandse Rugbysport. Via de Leo van Herwijnen foundation wordt de prachtige verzameling en memorabilia over de Nederlandse rugbygeschiedenis beheerd.

Leo van Herwijnen heeft ook activiteiten in kader van promotie en reclame voor Rugbyclub Drachten ontplooid, en is mede daarom benoemd tot een van de ereleden van Rugbyclub Drachten.

We speelden weer samen in een cluster met 4 spelers van Havelte Big Stones en 3 spelers van Meppel Black Panthers. We danken alle aanwezige spelers en ouders weer voor de gezellige en zeer geslaagde rugbymiddag! Mooi dat we zo gezamenlijk op kunnen trekken en zo toch ook deelname aan dit soort toernooien voor onze mini’s mogelijk kunnen maken.

Ingedeeld in poule A stonden 4 wedstrijden op het programma: tegen de Rams uit Apeldoorn, RC Eemland uit Amersfoort, een clusterteam van de Utrechtse rugbyclub met de Duuvels uit Zevenaar, en de Haagse rugbyclub. Stuk voor stuk grote(re) clubs waarbij RC Eemland en Haagse rugbyclub op dit moment de plaatsen 1 en 2 van de Nederlandse Ereklasse bezetten.

Om 13.00u stonden onze jongens klaar om samen met hun teammaatjes van Big Stones en Black Panthers, allen in de prachtige shirts van RCD, tegen de Rams. Dit keer hadden de Rams een compleet ander team dan 2 weken geleden in Apeldoorn, en werd direct duidelijk dat ze veel spelers mee hadden genomen die een kop groter waren dan onze spelers. In Apeldoorn kwamen we nog tot een mooie overwinning van 1-10, echter nu kwam het fysieke krachtsverschil ook tot uitdrukking in de stand van deze wedstrijd: 4-0 verlies.

Direct erna speelden we tegen RC Eemland. Hoewel de wedstrijd in eerste instantie gelijk op ging, kantelde de wedstrijd toch richting Eemland. Tegen enkele krachtige loopacties waarbij Eemland keurig de ruimtes vond konden we geen passend antwoord vinden en ook deze wedstrijd ging verloren: 5-1 verlies.

Na deze tweede wedstrijd hebben coach Stan en coach Chris de spelers iets langer toegesproken. We zagen goede inzet, al resulteerde dat tegen deze sterke tegenstanders nog niet in veel tries of een mooi resultaat. Met de mededeling om nog 2 wedstrijden alles te geven, meer focus op goede tackles maken en elkaar positief te coachen ging een opgepept team de strijd aan tegen URC/ ZRC de Duuvels. In deze wedstrijd was RCD de bovenliggende partij, en met leuk samenspel werden mooie tries gedrukt. Mooiste try van de dag was in deze wedstrijd, waarbij Jilles na een sterke loopactie en sidestep richting trylijn kon gaan, maar nog zag dat Bas (gelegenheidsspeler/Benjamin van Big Stones) heel goed support liep en na een nette pass van Jilles kon Bas een mooi punt maken. Eindstand: 7-0 winst voor RCD!

Na een ronde rust mochten we in de laatste wedstrijd tegen Haagse Rugbyclub. Door vele toeschouwers aan de zijlijn was dit de mooiste wedstrijd van de dag! In een gelijk opgaande wedstrijd, waarbij beide teams knokten voor de bal, met volle overgave tackelden, en in elke ruck hard werd gewerkt om de bal te veroveren, was het toch Den Haag dat net iets meer overwicht op het veld brengen. Door mooi lijnspel wisten zijn de ruimtes net iets vaker te vinden. Mooiste tackle van de dag was voor RCD-speler Bastiaan, die een doorgebroken speler van HRC alsnog vanaf de zijkant met een prachtige lage tackle kon stoppen. Ondanks 2 mooie tries van Boas, die als een echte voorwaartse speler niet te stoppen, was de winst toch voor HRC. Eindstand: 2-4.

Met een keurige 4e plaats in de poule en het goede gevoel uit de laatste 2 wedstrijden kwam hiermee het toernooi tot een afronding voor onze spelerscombinatie. We feliciteren de Wassenaar Warriors, die na winst in de finale tegen Eemland de eerste plaats wisten te behalen! Groot compliment aan de organisatie, vrijwilligers en refs! Dank ook aan de andere teams voor de leuke en leerzame wedstrijden! Onze mini’s hebben genoten van een prachtige rugbymiddag.

Veel dank aan Fiona voor het rijden vanuit Drachten, en veel dank aan Stan voor het mede coachen van deze enthousiaste spelersgroep. Tot slot ook heel veel dank aan Yvonne (Yvonne photography) uit Havelte. Zij heeft de prachtige foto’s bij dit verslag gemaakt. We hopen nog eens terug te komen op het LvH-toernooi!

We hopen natuurlijk dat we nog meer kinderen enthousiast en blij aan het rugbyen krijgen, dus… wil je eens mee komen trainen om deze geweldige sport ook te proberen kom dan langs op woensdag of vrijdag van 18.15u tot 19.15 of kijk op www.rugbyclubdrachten.nl! (NB. In de eerste week van mei is er geen training i.v.m. vakantie.)