Rugbywedstrijden Mini’s Drachten

Op zaterdag 14 januari hebben we het rugbyjaar 2023 geopend met een onstuimige dag op het prachtige sportcomplex van Rugby Club Drachten. Nadat de wedstrijd voor de mini’s op 10 december vanwege de vorst waren geannuleerd konden we nu toch echt los in Drachten!

De gehele dag stond in het teken van rugby! Om 10.00u werd er afgetrapt met wedstrijden voor de mini’s uit Noord-Nederland, en na het middaguur hebben de Cubs en Junioren hun wedstrijden gespeeld. Afsluitend was er door de club een gezellige nieuwjaarsreceptie georganiseerd. Hierbij is een mooie doelstelling uitgesproken: Inzet op meer leden/jeugdleden en dus meer eigen jeugdteams voor Rugby Club Drachten!

Met de mini’s proberen we daar al enkele maanden vorm aan te geven, en we hebben daarin nu een nieuwe mijlpaal neergezet: Voor het eerst sinds tijden stond RCD met een eigen team mini’s op het veld! Kick, Rutger, Rick, Liam, Kanne, Sara, Vienno, Ronin, Ilan, Vigo, Luca en Jilles vormden het twaalftal die ondanks de barre weersomstandigheden het veld met enthousiasme betraden.

Dat deden zij zaterdagochtend samen met in totaal ruim 80 mini’s uit Noord-Nederland. Op alle velden werd er geknokt voor elke meter, mooie tackles werden afgewisseld met krachtige loopacties en er was volop spanning in de wedstrijden. Onophoudelijk bleef het regenen, en ondanks al het water, de blubber, en een aantrekkende wind bleven de spelers gefocust onder aanmoediging van vele ouders die aan de zijlijn de jeugd op sportieve wijze bleven aanmoedigen. Dank ook aan alle andere rugbyclubs voor dit mooie rugby evenement.

Onze mini’s hebben mooie wedstrijden gespeeld, waarbij in een gelijk opgaande wedstrijd eerst van Havelte/Meppel werd gewonnen met 2-1, en daarna werd Dwingeloo/Emmen met 7-0 verslagen. In de laatste wedstrijd tegen Heerenveen kwam het team tweemaal op achterstand, maar met veel inzet, kracht, en karakter werd in de laatste minuut toch nog gelijkgemaakt: 2-2!

Tot slot nog een groot compliment voor de scheidsrechters vanuit de eigen club die alle wedstrijden in goede banen hebben geleid: veel dank Nanne, Rienk, en Nemanja! En deze dag was niet mogelijk geweest zonder de geweldige inzet van de jeugdcommissie en vrijwillige ouders die hebben geholpen met de voorbereiding, in de kantine, enz. Er zijn vele liters koffie geschonken en heel veel broodjes knakworst geprepareerd! Zeer geslaagd allemaal!

Volgende week doen een aantal spelers van Drachten mee in Havelte met RegioRugby en we hopen een week later weer met een groot aantal spelers mee te doen aan de “Kans van Hans-wedstrijden”. Wil uw zoon/dochter/klasgenoot/familielid/buurtgenoot ook eens komen rugbyen? Elke woensdag en vrijdag traint de jeugd van 18.15u tot 19.15u aan de Noorderdwarsvaart 84A te Drachten. Er mag vrijblijvend worden meegetraind om kennis te maken met onze sfeervolle club en deze geweldige sport, van harte welkom!